مصرف مکمل های آنتی اکسیدانی در محافظت پرتوی بیماران تحت رادیوتراپی: آری یا خیر؟

نویسندگان

ولی الله ذکریایی

valioallah zakaryaee سید جلال حسینی مهر

seyed jalal hosseinimehr

چکیده

چکیده رادیوتراپی به طور گسترده برای درمان سرطان استفاده می شود؛ در رادیوتراپی پرتوهای یو ن ساز در اثر برخورد با مولکو لهای آب، رادیکا لهای آزاد و گون ههای فعال اکسیژن تولید م یکنند که توانایی حمله به را داشته، برای سلول سمی بوده و سبب مرگ سلول می شوند. جهت محافظت سلول های سالم dna و مکم لهای آنتی اکسیدانتی (radioprotective agent) یکی از راهکارها استفاده از ترکیبات محافظ پرتو است. وظیفه اصلی این ترکیبات جمع آوری رادیکال های آزاد و جلوگیری از ایجاد آسیب سلولی و بافتی است. در روش رادیوتراپی سعی در تولید رادیکال های آزاد و از بین بردن سلو لهای سرطانی می شود و از طرف دیگر جهت محافظت از سلول های سالم باید رادیکال های آزاد را جم عآوری نمود و این دو عمل با هم تناقض دارند، لذا موضوع استفاده یا عدم استفاده از آنت یاکسیدانت ها در بیماران تحت رادیوتراپی همواره مورد بحث محققین و متخصصین رادیوتراپی بوده است . مقاله مروری حاضر، نتیجه بررسی مقالات و مطالعات متعدد در زمینه مصرف یا عدم مصرف مکمل های آنتی اکسیدانتی در بیماران تحت رادیوتراپی می باشد. بررسی نتایج این گونه تحقیقات تقریباً این موضوع را به طور نسبی رفع ابهام نموده، نتایج و شواهد علمی، رأی به استفاده از مکمل های آنتی اکسیدانتی در بیماران تحت رادیوتراپی داده است که در واقع جوابگوی جامعه رادیوتراپیس تها و انکولوژیست ها خواهد بود البته مقالات مروری اخیر همچنان به کمبود مستندات و شواهد معتبر در این زمینه اذعان و بر انجام مطالعات بالینی بیشتر تأکید دارند.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

صفتِ فاعلیِ مرکبِ مرخم: آری یا خیر؟

در زبان فارسی و در حیطة ترکیب به عنوان یکی از دو حوزة واژه‌سازی، فرایند بسیار زایایی وجود دارد که طی آن عنصری غیرفعلی (اسم، ضمیر مشترک، صفت، قید) قبل از ستاک حال فعل (مثلاً ‌آموز و بین) قرار می‌گیرد و ماحصل آن اسم یا صفت جدیدی (دانش‌آموز، خودبین) است. در مورد این فرایند سه دیدگاه وجود دارد: برخی که عموماً دستور‌نویسان سنتی هستند، آن را صفتِ فاعلیِ مرکبِ مرخم می‌دانند. پاره‌ای استنباط دستور‌نویسان سن...

متن کامل

کشت جایگزین در افغانستان؛ آری یا خیر

در سال 1382، مسئولان یکی از کارخانه‌های داروسازی در کشور، پیشنهاد اولیه‌ای تحت عنوان کشت نوع خاصی از شقایق الیفرا جهت تولید داروی بوپرنورفین را به اداره‌ی کل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر ارائه کردند. ماده‌ی اولیه‌ی تولید بوپرونورفین، تبائین است که میزان آن در این نوع شقایق الیفرا بسیار بالاست و تنها چند کشور دنیا مانند اسپانیا، فرانسه و استرالیا قادر به کشت بذر اصلاح‌شده‌ی...

متن کامل

تاثیر آنتی اکسیدانی لیکوپن بر موکوزیت دهانی در محافظت پرتوی گاما در rat (مطالعه اولیه)

Background and purpose: The antioxidant property of lycopene is well proven. The aim of this study was to evaluate the effect of lycopene on Oral Mucositis (OM) in rat induced by gamma radiation. Materials and methods: This experimental study was conducted in 28 male Wistar rats. They were divided into four groups (n=7 per group). 15 Gy of gamma radiation was used for 7 min and 39 sec.  T...

متن کامل

کاهش اعدام قاچاقچیان مواد مخدر و روانگردان؛ آری یا خیر؟

از 193 کشور عضو سازمان ملل متحد، حدود 90 کشور مجازات اعدام را برای همه‌ی جرایم لغو کرده‌اند و 11 کشور جز در موارد استثنایی مانند جنایت در زمان جنگ، این مجازات را لغو کرده‌اند و حدود 30 کشور هنوز مجازات اعدام را در قوانین خود دارند. اما دست‌کم در پانزده سال گذشته در این کشورها کسی اعدام نشده است و در حدود 66 کشور هنوز مجازات اعدام صادر می‌شود. به طور تقریبی 90 درصد اعدام‌های ثبت و گزارش شده فقط ...

متن کامل

صفتِ فاعلیِ مرکب مرخم: آری یا خیر؟

در زبان فارسی و در حیطة ترکیب به عنوان یکی از دو حوزة واژه سازی، فرایند بسیار زایایی وجود دارد که طی آن عنصری غیرفعلی (اسم، ضمیر مشترک، صفت، قید) قبل از ستاک حال فعل (مثلاً آموز و بین) قرار می گیرد و ماحصل آن اسم یا صفت جدیدی (دانش آموز، خودبین) است. در مورد این فرایند سه دیدگاه وجود دارد: برخی که عموماً دستور نویسان سنتی هستند، آن را صفتِ فاعلیِ مرکب مرخم می دانند. پاره ای استنباط دستور نویسان سنت...

متن کامل

اخلاق جنسیتی در حکمت «خصال النّساء»، آری یا خیر؟

حکمت «خصال النساء» در نهج البلاغه، در ظاهر، دو نظام اخلاقی جداگانه برای زنان و مردان به تصویر می کشد. شارحان نهج البلاغه رویکردهای متفاوتی نسبت به این حدیث داشته اند؛ بعضی روایت را کاملاً واضح و بی نیاز از تبیین می دانستند. برخی دیگر با دستکاری معانی صفات مذکور در حدیث، سعی کرده اند از بار منفی معنایی آن ها بکاهند. محدود ساختن دامنه معنایی خصال مذکور به چهارچوبی خاص، فطری دانستن آن ها در سرشت زن...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
تعالی بالینی

جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۴۴-۶۳

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023